Nieuw keurmerk Incident Response

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) heeft een nieuw cybersecurity keurmerk voor incident response gepubliceerd. Het keurmerk is ontwikkeld voor dienstverleners die bedrijven ondersteunen bij het reageren op cyberincidenten.

Wanneer bedrijven te maken krijgen met een cyberincident, is het vaak lastig te beoordelen welke dienstverleners betrouwbaar zijn. De ondernemer moet een snelle beslissing maken of de dienstverlening te vertrouwen is. Het keurmerk Incident Response maakt de kwaliteit van deze dienstverlening zichtbaar. Door het keurmerk:

  • Weet je zeker dat de dienstverlener snel reageert, ook in acute situaties.
  • Kun je vertrouwen op een gestructureerde aanpak, van triage tot rapportage.
  • Krijg je advies over herstel, communicatie en juridische vervolgstappen.
  • Kun je erop rekenen dat het proces is uitgevoerd door gekwalificeerde professionals.

Er zijn twee varianten van het keurmerk:

  • Incident Response (basis): bereikbaarheid tijdens kantooruren
  • Incident Response 24/7: continue bereikbaarheid, óók voor nieuwe klanten zonder contract

Het certificatieschema Incident Response is op 4 augustus 2025 gepubliceerd door het CCV. Certificatie-instellingen kunnen nu een licentieovereenkomst sluiten met het CCV. Vanaf 3 november kunnen dienstverleners zich laten certificeren door een certificatie-instelling. Vanaf november 2025 worden gekwalificeerde dienstverleners gepubliceerd op hetccv.nl/bedrijven.  

Lees meer over het keurmerk op de website van het CCV.

Nieuw keurmerk Incident Response